Profesionisti vs entuziasti
Oameni platiti sa faca un job contra unor oameni care vor sa schimbe lumea. Sau bani impotriva cauzelor nobile. Sau profesionisti platiti sa obtina rezultate contra unei multimi (mai degraba haotice) de oameni plini de bune intentii. Pe scurt: capitalisti impotriva ONG-urilor. Voi pe cine ati paria?
Sigur ca e cool sa salvezi omenirea si bineinteles ca te face sa te simti bine sa salvezi balene. Inteleg perfect motivatiile celor care se implica in dispute romantice privind stratul de ozon si ii respect profund pe voluntarii GreenPeace care se leaga cu lanturi pe unde apuca pentru a protesta impotriva stratagemelor marsave ale capitalistilor de pretutindeni ahtiati dupa profituri… 🙂
Si mai imi dau seama cat de important te simti atunci cand strigi din rarunchi: "Rosia Montana nu e de vanzare!" sau "Natura si oamenii sunt mai importanti decat aurul!" – uf, ce vorbe mari…. cata naivitate…. Oameni buni, vorbim de cel mai mare zacamant de aur si argint din Europa! Care se afla aici, pe teritoriul Romaniei….
Voi credeti ca puteti opri exploatarea CELUI MAI MARE ZACAMANT DE AUR DIN EUROPA cu muzica, poezie, sculpturi in fan si turism rural? Chiar atat de poeti sunteti…? Vorbim de sute de milioane de dolari profit, pe putin! Chiar credeti ca o sa se sperie Gabriel Resources de niste baieti cu chitari? Umbla vorba prin presa ca s-au investit deja 150 milioane de dolari in studii de fezabilitate, analize si alte chestii premergatoare investitiei reale. 150 MILIOANE DE DOLARI DEJA INVESTITI!
Si voi va strangeti in corturi, cantati despre ecologie si propuneti "Implicarea locuitorilor din Rosia Montana în activitati care pot aduce venituri alternative"…… :D… cam cat vor fi veniturile alea alternative…?
Mi-a placut sa vad campania derulata de Gabriel Resources – spotul TV desprins din manualele de comunicare, site-ul (povesteaadevarata.ro) si restul componentelor – chit ca prea au fost facute dupa retete – mugea spiritul campaniilor electorale americane in toate – am simtit in fiecare secunda increderea justificata in victorie si faptul ca toata campania e facuta mai mult pentru ca da bine, nu pentru ca ar fi nevoie sa convinga pe cineva.
Zacamantul ala va fi exploatat. Punct. E prea important, sunt mult prea multi bani in joc sa se opreasca din cauza unor pustani care fac galagie la radio sau din cauza unor tarani care trebuie sa isi mute gospodariile.
Nu stiu de ce toti entuziastii care se impotrivesc din rasputeri sa opreasca proiectul Gabriel Resources nu isi dau seama ca nu au nici o sansa! Grow up! Daca vreti sa obtineti ceva cereti lucruri posibile: infiintarea unei rezervatii naturale la 15 km distanta, o cota parte din profitul rezultat sa fie destinat prezervarii habitatului unor specii pe cale de disparitie din Romania and so on….
Nu va mai propuneti sa opriti miliardele de dolari sa produca alte miliarde!
Nu aveti nici o sansa! Si cu siguranta nu ati produs inca o solutie alternativa viabila pe masura….
Mai multe informatii pe
eu zic ca te risti ‘in piata’ cu luarea asta ce pozitie 🙂
mai in gluma, mai in serios, chestia cu ‘salvati rosia montana’ a fost okay pina la un moment dat. apoi, ca orice lucru cool in romania, a devenit trendy. apoi, trustul ‘cool’ de presa, s-a alaturat ‘anticampaniei’, si mai mult, s-a erijat in ‘stindardul’ ei. ma intreb daca pe gratis. chiar: cit bani si cita imagine si-au tras baietii de la trustul de presa ‘cool’ pe campania asta?
hehe, da, stiu ca nu o sa ma iubeasca prea multi din cei care vor citi postul asta…
imagine de baieti trendy si implicati clar si-au tras cat cuprinde „eliberatorii” nostri, insa sunt curios care ar fi alternativa la Gabriel Resources si cine ar profita in urma stoparii investitiei lor – nu am cercetat si sunt constient ca problema se joaca intr-o liga de care putini dintre noi stim… 🙂 la cati bani sunt in joc sigur mai sunt niste baieti undeva dornici sa salveze zona si extraga ei mai „ecologic” aurul decat nemernicii aia….
habar n-am de previziunile meteo, dar ma gandesc ca poate bate Vantu mai tare p-acolo zilele astea… 🙂 arunc si eu presupuneri sa ma dau interesant…
Eu pot sa-ti spun din interior, ca ONG-ista cu 9 ani vechime, ca prietena cu anumiti avocati, ca pana acum e 2-1 pentru ONG-uri in conflictul legat de Rosia Montana. Eu pariez pe ei.
Partea pentru care altii se vor uita urat la postul tau nu este ca nu esti de acord cu cauza, ci pentru ca ii categorisesti pe cei care au alte sisteme de valori si cred in vise, in cauze, in rosii montane… drept pustani, aiuriti, ciudati.
Foarte misto comentariul. Foarte realist. Atinge exact punctele esentiale. Ai uitat sa spui de comportamentul de turma de genul „hai, frate, sa mergem la Fanfest ca e marfa. Se sta cu cortul, se bea. O sa fie distractie” Oare cati din cei de acolo chiar constientizeaza de ce sunt acolo?
Nu mai zic de zvonurile care umbla printre ONGurile mai rasarite despre obiectivele si motivatiile adevarate ale GreenPeace, despre planurile lor utopice (cum e si asta de altfel) care dau doar bine la televizor si despre tintele potentiale pe care ei nu le ataca niciodata. Nu vorbesc aici de voluntarii care sunt in prima linie si se leaga de lanturi de petroliere ci de cei aflati sus in piramida de conducere. (Apropo: „Rainbow warrior” nu vi se pare ca suna „ciudat”?)
@Andressa: tot din incursiunile mele pe la diverse ONG-uri pot sa zic ca se cam exagereaza cu numarul victoriilor. Poate din entuziasm sau din motive de imagine proprie (nu stiu), remize sau mici victorii la vreun capitol practic neinsemnat sunt categorisite ca mari triumfuri in fata dusmanului (de clasa).
Vivi, nici aiuriti si nici ciudati, sa spunem mai degraba…. naivi, romantici, visatori…desi sunt de acord si cu comentariul nashului si sunt sigur ca multi se duc la Rosia Montana sa bea in corturi… 🙂
Andressa…. tin pariul! 😉
Pentru ca nimic nu se mai incheaga prin tara pe la noi, ambele tabere implicate in salata de rosii, devin la fel de antipatice pentru cei mai activi dintre noi. Activi cu trupul si cu mintea. Activi in general. Oameni care se joaca de-a lucrurile si stiu sa nu-si strice jucariile. Si totusi xista oameni care vor bani mai mult decat orice. Ii etaleaza in speranta ca vor atrage mai multi. „Rezistenta” ii cheltuie pe fiecare efort de contra. O lupta de bani.. pe bani. Se aduc in compozitie cuvinte cheie, sloganuri, imagini si tipar digital. Casting, productie, montaj, regie si regie de culise. Sprayuri cu vopsea, t-shirt-uri, tatuaje, insigne si bannere animate. Ad-uri, advertoriale si PR. Poa’ sa dureze o vesnicie. Sau nu. Cert este ca nu plange nimeni, nu moare, si nici greva foamei nu e amintita pe undeva. Nu stiu ce fac unii cu aurul iar altii cu satenii, dar imi vine asa de rau sa amintesc de proiectul „Salvati Vama Veche”. Face de fiecare data acelasi zgomot. Unul sec. Revin: …fara sa pui ceva in loc, nu schimbi nimic. Si treci mai departe lasand afise multicolore in urma. Frumos, puternic, miscator.. rosia si KFC-ul langa… „ah..apropos.. te fac o salata si niste hotwings?”
sickboy…. dar de ce spui ca ONG-urile nu pun nimic in schimb, doar vor sa „implice satenii in activitati care sa genereze venituri alternative” … ha ha ha… poate isi deschide cineva o pizzerie acolo sau o fabrica de pantofi….
astazi am reauzit un promo pe aceeasi tema – un atelier de arta in aer liber la Rosia Montana, unde cativa artisti vor merge sa creeze live. sloganul? „vino sa descoperim aurul din sufletul nostru!” c’mon, mie mi se pare ca incepe sa devina patetic! sunt o multime de sate in Romania unde mor oamenii de foame si boli, nu au ce sa munceasca si vor muri probabil in mizerie. sate pline de batrani (tinerii sunt plecati de mult la oras sau in Spania), satele pe care le vedeti la televizor cu ocazia inundatiilor sau in campanii electorale, dupa care vi se sterg rapid din memorie. in nici unul din satele astea nu se fac proiecte culturale cool.
si daca nu as avea printre cititori o ONG-ista pe care o simpatizez (si citesc cu placere) as spune cateva cuvinte bine simtite si despre ce si cat fac ONG-urile prin Romania (vorbesc de lucruri practice, de rezolvari ale unor probleme concrete, nu de campanii de comunicare sau evenimente de presa). in fine.
Revin. La Rosia Montana exista CEL MAI MARE ZACAMANT DE AUR SI ARGINT DIN EUROPA nu vreau sa pun litere mai mari, dar as scrie asta cu litere de-o schioapa, poate zdruncin cativa entuziasti si ii fac sa inteleaga ca zacamantul ala nu are cum sa zaca (sic!) nefolosit.
De fapt e putin altfel: in alte parti dispar sate uitate de lume, in Rosia Montana satenilor li se dau bani sa dispara de acolo, mai multi bani decat ar vedea vreodata. Daca le-ar fi cumparat casele Jiji BKL pe o groaza de bani nu ar fi zis nimeni nimic. Si, daca JJ ar fi vandut dupa ai terenul firmei de minerit, la fel, nu ar fi zis nimeni nimic.
De ce toata situatia asta pare desprinsa dintr-un episod din South Park (ala in care din cauza infatuarii si a miscarilor cool-ecologiste explodeaza San Francisco-ul)?
..pentru ca ne place asa de mult SouthPark, Nike, Converse, Quicksilver, Jay Leno, Mac & Micro, wireless, Canon Powershot, PlazzaMall, SonyWalkman, Puma, Nokia & Vodafone, RedBull, Parliament Ultra Lights, Ogilvy, Young and Restless, Pixar, Google, HP, decaf, Sienfield, J-Lo & Bruce Willis, Lexus, Oracle, Memorex, scubadiving, bungee, ATV & ATM, marker & Parker, client service, pedigree & whiskas, dual layer, dolby surround, Peanuts & Dexter, scroll, messenger, movieplex, webcam, Puma, Di Caprio, lovemarks, briefing, World Trade Center, tomahawk, Boeing, Visa, Swatch, Hulk, C & DC++, All Inclusive, trance, coca & salsa, chips & tricks.. Pentru ca ne place sa fim in mijlocul lucrurilor. Sa le stim, sa le gustam, sa le dispretuim, sa le alegem, sa le pastram sau sa le aruncam. Ultima varianta este o adevarata pacoste ecologica. Caci odata ce arunci ceva din spatiul tau.. ajunge sa ocupe spatiul altora. Ce se intampla cu satenii de la Rosia M.? Unii ii imping, atii ii tin. Devine o lupta psihologica: primul care se plictiseste le da drumu’.
Dar de ce nu vede nimeni problema altfel ?
Pt ambele tabere RM inseamna BANI ! si DE CE ? pt cei care vor sa exploateze, e evident dar nimeni nu se gandeste ca toata treaba ONG-urilor ( sloganuri, imagini si tipar digital. Casting, productie, montaj, regie si regie de culise. Sprayuri cu vopsea, t-shirt-uri, tatuaje, insigne si bannere animate. Ad-uri, advertoriale si PR ) toate astea implica o „armata” de oameni care astfel isi castiga existenta ! din a lucra pt asa ceva ! si e evident de ce fac atata tambalau peste tot .. cu cat devin mai cunoscuti , cu atat doreaza mai mult, sunt implicati mai multi si pana la urma toti au de castigat !
ONG-urile au tras dupa ele o groaza de povesti horror. Nu poti sa mai crezi in integritate si bun simt. Nu azi. Nu in secolul asta. Asa cum oamenii resping ideea de dragoste absoluta, insolubila.. fara sfarsit, asa vor respinge si eforturile unora ce isi castiga existenta zilnica prin a salva oameni, locuri si lucruri. Etica acestei probleme este uitata si/sau stipulata timid prin contracte, documente word si mailuri free. Ah.. voluntariatul! Inexplicat, blamat si descurajat, va fi probabil interzis de lege la un moment dat. De ce? Poi nimeni nu vrea exploatarea celor buni. De catre altii! Pentru a salva o planeta, o tara, un sat, un om.. ai nevoie de o resurscitare a propriilor valori. Ai nevoie de tine, ca om salvat, in primul rand. Altfel, ONG-ul risca prin atitudine si opacitate sa ajunga in mintile tuturor tinerilor doar terminatia cuvantului „wrong”.
Fiecare are dreptul la o opinie, dar a fi de acord cu aceasta exploatare plecand de la ideea ca daca sau bagat pana acum mai mult de 15o mil. $ (doar nu i-a obligat nimeni sa vina cu banii si sa faca fel si fel de studii de fezabilitate, puteau sa se duca de exemplu in Siberia unde sunt alte zacaminte de aur mult mai mari decat la Rosia Montana ) ,reflecta o gandire cam simplista.
Uitati-va la Africa, cu cele mai multe zacaminte de diamante, oare populatia bastinasa e cea mai castigata din acest gen de exploatari?