Strategies

Ce ar trebui sa faca Orange?

Imi place Vodafone de mult. De fiecare data cand plec afara le caut reteaua si sper sa o gasesc (sau una afiliata). Fara sa imi pese de tarife. Imi plac reclamele, imi plac valorile cu care se asociaza. Ma fac sa ma simt special ca ii aleg (definitia perfecta a fidelizarii, dealtfel).

Ok, si au venit in .ro anul trecut. M-am bucurat, m-am gandit ca as trece la ei but… you know…. sunt client Orange de vreo 5 ani, am numar de aur, mii de minute negociate superbine pentru toata firma….

Si au lansat spotul cu "traieste fiecare clipa". Au confirmat. Sunt client Vodafone acum. Am renuntat la numar, la avantaje, am inchis ochii la conditiile mai putin "pampering" (desi oamenii m-au recompensat pentru renuntarea la concurenta). Si sunt bucuros, chit ca am primit o cartela verde intr-un plic verde – I hate that colour! – abia astept sa imi anunt toti cunoscutii "pentru ca imi place sa traiesc fiecare clipa, de acum incolo sunt de gasit la 072X.xxx.xxx." On the other hand, in ultimele zile am avut discutii cu parteneri/prieteni despre cum ar trebui sa reactioneze Orange ca sa nu piarda o cota semnificativa de piata. Ei bine, iata opinia mea:

Orange e leader de piata. Sau era cel putin pana la campania Vodafone. Daca as fi director de comunicare la Orange, as iesi in fata si as spune: "Salutam aparitia Vodafone! Ne bucuram ca in sfarsit avem o concurenta pe masura. Speram ca in scurt timp calitatea serviciilor sa creasca si sa ajunga la nivelul nostru. Concurenta face bine. Pentru ca vrem sa fim leaderi pe o piata in care concurenta e reala." Sigur pe mine, relaxat, facand aluzie elegant la servicii (si fortand oamenii sa se gandeasca ca…. "da, la Connex stateam 10 minute pana imi raspundea cineva la client service (la toti operatorii se intampla asta, dar Orange poate directiona asta catre concurenta)". Si in felul asta as aduce aminte in subtext ca… ok, Vodafone e un brand misto, dar Orange e leader de piata. Si prefer sa fiu clientul leaderului. Una peste alta, ti-as spune tie, clientule, ca Vodafone trebuie sa munceasca mai mult sa te cucereasca.

Ce face Orange? well, ne spune sa ne ocupam de bagaje, ca de roaming se ocupa ei. hmm… pai nu asta a fost deal-ul de la inceput? nu-mi aduc aminte sa ma fi ocupat eu vreodata de roaming si ei de bagajele mele. In fine, nu m-au facut curios dar am vrut sa stiu ce e in spatele executiilor, misto dealtfel, ale campaniei. Repet, nu pentru ca m-au facut curios, ci pur si simplu pt am facut un efort sa vad ce vor sa spuna, pentru ca nu intelegeam si vorba ceea, lucrez in domeniu. Mai mult, sunt in centrul core target-ului lor :-p . Am dat click, si am aflat ca intr-adevar au o oferta misto – indiferent daca plec in albania sau in insulele feroe am acelasi tarif la roaming. Si desi in romania nu ma uit niciodata la cat vorbesc, cand plec in afara ma cenzurez inconstient. Si cred ca motivul campaniei a fost faptul ca au observat ca marii consumatori din romania devin foarte atenti la minute cand pleaca in strainatate si folosesc mai degraba sms-ul. au vrut sa rezolve asta. ok, dar eu am dat click pe un banner doar pentru ca ma preocupa strategia orange in perioada asta, altfel nu m-a atras deloc headline-ul campaniei lor, si repet, nu am inteles ca e vorba de o oferta chiar cool. una peste alta, ideea mea e urmatoare: Vodafone a abordat piata cu un mesaj in registru emotional, iar Orange incearca sa ne mituiasca cu tarife mici, o greseala majora, si care sunt sigur ca nu va ramane fara urmari.

Ce-as face eu? As zambi superior. Sunt primul brand global de comunicatii prezent in Romania. Punct. Vodafone mai are de invatat. Ma bucur ca au venit, si poate isi vor pastra locul doi, in cazul in care Cosmote nu isi optimizeaza reteaua sa sustina ofertele alea cu mii de minute practic pe degeaba. Hehe! Too late guys, we're already here.

Totusi, ce face Orange? Ne spune ca putem sa vorbim mai mult la aceeasi bani, sau la fel cu mai putini bani – ne cumpara cu oferte speciale! Hmm… Oameni buni, dati-ne ceva care sa ne convinga ca nu vrem doar sa traim fiecare clipa! Vodafone ne vorbeste despre felul in care traim, si voi imi spuneti ca de acum incolo va ocupati voi de roaming? God!?! Si cineva va plateste pentru asta? Una peste alta, marketingul si comunicarea Orange sunt la fel ca departamentul de criza de la Primaria Capitalei, surprins ca ninge in decembrie! S-a lansat Vodafone, ce chestie, credem ca trebuie sa reactionam cumva dar… hai sa derulam campaniile pe care le-am programat acum 5 luni si mai vedem in toamna, cand ne intoarcem din concedii, ce facem.

Ce ar trebui sa faca Vodafone? Sa opreasca overlayerele din .ro, sa putem sa ne vedem de viata noastra. Am inteles mesajul, pe bune ca utilizatorii de internet din .ro sunt ok – daca au vazut mesajul de 30 de ori s-au prins. Oricum, e bine ca in sfarsit avem o campanie de la un client international targetata pe .ro – pana nu de mult campaniile erau vazute de toti vizitatorii unui site, indiferent de unde veneau. {info via Vivi}. Ma bucur ca in sfarsit cineva a aflat macar de una din restrictiile posibile online. Cine stie, poate in curand citesc si despre restrictiile de frecventa, who knows? :-p [later edit] din pacate, Vivi mi-a spus ca a inceput sa vada si el bannerele Vodafone 🙁 … I don't know guys, chiar asa de underperfoming erau campaniile voastre? Si sa nu imi spuneti ca a fost o decizie strategica, ca v-ati gandit sa prindeti si romanii din strainatate care mai intre pe site-uri romanesti ca sa cumpere cartele Vodafone cand vin in Romania ca nu va cred.

Ce o sa fac eu? O sa ma bucur sa vorbesc pe Vodafone si o sa beau berea pe care o sa o castig peste 6 luni – in urma pariului pe care l-am pus cu un prieten ca pana atunci, daca Orange isi pastreaza registrul rational de comunicare, va pierde din cota de piata, iar Vodafone va castiga big time. Am primit argumente de genul – oamenii se uita la costuri, isi schimba greu operatorul, decizia se ia dupa analize etc. Ei bine, eu stiu ca toate deciziile de cumparare se iau emotional. Iti place brandul, cumperi. Evident, intr-un anumit nivel de costuri, maximum pe care ti-l permiti. Si la procentul foarte mare de cartele preplatite din clientii tuturor operatorilor cred ca e plin de switchers in piata de telefonie mobila. Si, repet, Vodafone e un brand chiar misto :-). Asa ca… Vali… pune o lada de Guiness la rece!

PS 1. stiu ca daca as face un sondaj acum in .ro pe tema "cine e liderul pietei de telefonie mobila?" Vodafone ar iesi detasat pe primul loc. Si nu conteaza cifrele, conteaza perceptia. Mai mult, it's about the story you tell. the power of smart advertising….. I just love it! 2. ok, Orange isi promoveaza acum serviciul 3G cu o campanie chiar foarte misto, insa atitudinea tot mi se pare una de genul: "Vedeti, si noi suntem un brand misto". Va mai intreb inca o data: cine e lider de piata?

[later edit]

tot ce am spus eu intr-o mie de cuvinte a exprimat cineva in 2 imagini – eu le-am preluat de pe viralmarketing

vodafone1890.jpg

Concluzia 1: da, asta ar trebui sa faca orange Laughing.

Concluzia 2: nu mai scriu niciodata posturi atat de lungi 

si 

Confirmarea nr.1: chiar am facut un poll pe un site – din peste 500 de respondenti 50% au spus ca Vodafone e lider de piata si doar 40% au estimat ca Orange.

I rest my case.

5 thoughts on “Ce ar trebui sa faca Orange?

  1. Legat de 1) cred ca in acest moment brandul Connex e in continuare mai puternic intiparit in mintea romanilor decat Vodafone. Poate peste 6 luni proportiile se vor inversa, si odata cu asta si cota de piata;), desi eu estimez ca de-abia peste un an cei doi operatori vor avea cote de piata egale. Sa nu uitam ca VF Ro are in spate un colos cu 170 de milioane de clienti si un venit in 2006 de 30 miliarde de lire (cam 50mld Eu cred) fata de Orange cu 147 mil clienti conform wiki.
    Cred ca Vodafone ar avea mult de castigat daca si-ar asocia bradul cu un alt brand puternic in Romania, si anume Steaua (de altfel slab exploatat de cei din club). S-ar apropia mai mult de inimile romanilor, asa cum a facut-o Connex-ul cu multi ani in urma.
    2) Conform cifrelor, lider de piata e Orange-ul. De la ei imi plac serviciile de voce pt segmentul business, pe care le consider mai flexibile fata de competitie. Au servicii de date mai slabe decat la VF, ma refer aici la tarife si poate tehnologie.
    In rest e interesant sa urmarim lupta dintre cei doi operatori in urmatorii ani…avantaj noi.
    Cosmote nu cred ca va fii in stare sa reziste pe o piata din ce in ce mai competitiva mai multe de 2-3 ani.

  2. Nu stiu daca asocierea cu Steaua ar da intr-adevar roade – cum ar percepe asta rapidistii, dinamovistii plus categoriile complet neinteresate de sport – femeile, de ex. :-)?

    In rest, asa e – de competitia dintre marii jucatori profita fiecare consumator.

    Sa ne auzim bine!

  3. ai si nu prea ai dreptate. stii de ce NU o sa faca orange ce e ilustrat in imaginea de mai sus? pentru ca orange vs. vodafone e de fapt un duopol cooperant. asa ca vs.-ul e si nu prea e. mai interesant de studiat este ce o sa faca orange+vodafone vs. cosmote. eu cred ca o sa-l cumpere. sau daca nu ei, macar deutsche telecom o s-o faca… 😀 sau daca nu… altcineva 😀

Dă-i un răspuns lui dorin Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *