Categorice, Criza

Antreprenor pe timp de criza

Ok, conduci o firma relativ bine infipta pe piata. Nu ai deschis-o ieri, ai ceva experienta, iti mergea bine pana acum cateva luni si nici acum nu-ti merge chiar rau.

Dar auzi in jurul tau (presa, bloguri, prieteni, familie) tot felul de stiri si zvonuri alarmante. Asta in vreme ce costurile fixe sunt mai mari (pentru ca te-ai extins), furnizorii te preseaza cu plata facturilor iar cei mai importanti clienti (sau distribuitori) ti-au comunicat foarte clar sa nu te mai bazezi pe bugetul pe anul trecut.

De parca n-ar fi suficient, de fiecare data cand intri in firma simti privirea angajatilor atintita intrebator dar plina de speranta catre tine. Tu trebuie sa stii solutia, nu? Tu esti seriful suprem, Batman, Superman si toti Transformershii la un loc in firma aia. Tu le dai de munca, le spui ce e bine si ce nu, le platesti salariul, taxele, internetul si cateringul. La urma urmei, pe tine se bazeaza cand vin la serviciu!

Incerci sa pari competent, ii saluti degajat si te ascunzi in birou. Te asezi pe scaun si nu iti poti stapani un tremur. Verifici temperatura – nu, nu e frig in camera, nu e asta motivul. Nu te preface ca nu stii, nu te preface ca nu exista.

Criza e reala si e momentul sa iei taurul de coarne.

Ce e de facut?

Mai mult ca niciodata regulile de baza sunt de aur.
Analizeaza situatia – echipa, portofoliul de clienti, furnizorii, aspectele administrative.

Intelege piata pe care activezi – care sunt tendintele – servicii, preturi, salarii, competitie etc.

Stabileste-ti obiective realiste – pe termen scurt si mediu – lasa planurile pe termen lung pentru mai tarziu.

Construieste o strategie impreuna cu membrii cheie ai echipei – si ai grija sa fie cat mai concreta.

Comunica strategia tuturor. Transmite incredere. Implica-i.

Implementeaza. Masoara rezultatele intermediare. Corecteaza unde e nevoie.

Pastreaza clientii/distribuitorii care merita – cei care genereaza marja, care platesc la timp, care iti vor aduce vanzari pe termen lung. Ajuta-i sa vanda mai mult, sa fie mai profitabili.

Analizeaza business-urile partenerilor si incearca sa iti dai seama care dintre ei vor supravietui crizei – concentreaza-te pe pastrarea lor.

Nu iti fie teama sa concediezi angajatii neperformanti.

Renegociaza tot – conditii de plata, chirie, costuri fixe, salarii.

Incaseaza facturile la timp.

Nu acumula datorii.

Vinde cat mai mult catre clientii care ti se potrivesc.

Regandeste-ti modelul de business, daca e cazul.

MERGI INAINTE.

Acum se vor vedea business-urile gandite inteligent dar mai ales antreprenorii pur sange.

Iti doresc sa fii unul dintre ei.

4 thoughts on “Antreprenor pe timp de criza

  1. Am bifat deja o parte din lista, cu cateva completari:
    – „Intelege piata pe care activezi – care sunt tendintele” – e greu sa estimezi tendintele unei piete cand nimeni nu stie ce se mai poate intampla, mergi mai mult pe instinct
    – „nu acumula datorii” – dar nici nu te grabi sa le achiti pe toate o data, amana ce se poate amana.
    – „incaseaza facturile la timp” – cu forta chiar, daca de bunavoie nu se poate. 🙂
    + analizeaza portofoliul de produse/servicii. Cele care consuma resurse dar nu prea aduc venituri, elimina-le (evident, in situatia in care discutam de supravietuire, si nu de investitii care pot deveni profitabile pe termen lung).

  2. corect. mici observatii:

    trebuie sa incerci sa intelegi piata si sa ai o viziune asupra tendintelor – o corectezi pe parcurs, evident, dar fara sa ai o estimare a ce va fi peste 3 luni, fara sa stii daca salariile cresc sau scad, ce au nevoie clientii azi si ce vor avea nevoie peste cateva lunji etc. e imposibil sa mergi inainte.

    apropos de incasari – eu am o vorba – platim in primul rand furnizorii care suna dupa bani, nu neaparat pe cei care sunt „la rand”. so… daca vrei sa iti incasezi banii suna in fiecare zi, propune variante – incasarea in transe etc.

    spor!

Lasă un răspuns la dorin Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *